Tohle byl zajímavý příběh, a tak bych ti o něm ráda napsala z pohledu Tří principů – jestli si všimneš té „neviditelné složky“ byznysu.
Markéta je moje mladší ségra. Rozjíždí svou vlastní módní značku Markéta Müller. Při posledním transformativním rozhovoru jsme se bavily o krocích – neboli o prvním dalším kroku, ať jsem přesnější. Jaký je ten první krok, který ji napadá právě teď, že udělá. Večer mi psala, že vykopává předobjednávky. Navrhla moc krásnou hedvábnou halenku. A kromě toho je moc šikovná – hned se pustila do objevování AI a překvapuje mě výsledky (je vidět, že je to moje mladší ségra – ač jsem na technikálie celkem zdatná, na práci s AI je lepší).
Tak si kromě své fotky v hedvábném tílku udělala i fotku s pomocí AI – na mnohem štíhlejší dívce… A když se lidí zeptala, co na to říkají, myslíš, že dostala pochvalu, nebo se dočkala 100% shody v názorech? Jasně že ne… Tady o tom napsala příspěvek na LinkedIn:
„Prosím tě, tu AI tam necpi!“
100 % autentická. Nebo nic?
Když jsem zjistila, že umí ChatGPT vygenerovat fotky modelek v mých modelech, byla jsem nadšená. Nemám modelky. Nemám možnosti na profi focení. (Nebo si to jen říkám? Všechno má řešení, když se chce… že jo?)
Každopádně: AI to vyřešila – snadno a bez nervů. Ale pak přišly reakce:
„To je super!“
„Tohle je podvod.“
„Radši to ukaž na sobě.“
„Ne, radši modelky, lidi chtějí dokonalost.“
🫠
No dobře – ukazovala jsem. Asi tak rok. A víte, co jsem slyšela?
„Ty fotky nejsou nic moc, měla bys sehnat fotografa.“
„Na modelkách by to vypadalo líp.“
Upřímně? Tvořím značku bez zkušeností v byznysu. Všechny úspory? V tahu.
Na modelky nezbylo. Finíto. Myslela jsem si, že po roce v byznysu už se to rozjede. Že se peníze vrátí a já budu růst, posouvat se, tvořit víc a líp. Ale zatím… se to neděje.
A je to začarovaný kruh.
Jak mám ženám ukázat, že moje oblečení je krásné, příjemné, ženské – jinak než dokonalou prezentací?
🎯 Na reálné fotky bych musela vyškrábnout zbytky z kasičky.
🎯 Na AI fotky nemusím – ale nejsou reálné.
Tak co s tím?
A přesto – nějak pokračuju dál. Protože věřím, že oblečení, které dělá ženám radost a lichotí jejich postavě, má smysl. I když nemám tým stylistů, foťák za sto tisíc a rozpočet na modelky. Někdy použiju AI, když potřebuju ukázat nápad, střih, styl.
Ale pořád hledám rovnováhu. Mezi snem a realitou. Mezi ideálem a tím, co je teď možné.
A co vy? Jak to máte s AI fotkami, které se opírají o realitu? Přijímáte je? Odmítáte? Nebo jste taky někde na cestě mezi? Napište mi, fakt mě to zajímá. 💬
Na celý příspěvek a reakce se můžeš podívat na LinkedInu ZDE.
✨
Rady nedávám – to se v rámci transformativních rozhovorů nedělá, nemá to žádný dopad. Tam jdeme úplně jiným směrem – k tvé moudrosti, protože ta o tobě ví víc než ta moje. Vážně.
Ale tady si dovolím jednu dát… Pokud tě něco napadne, neignoruj to. Není náhoda, že tě něco napadlo právě teď (třeba na záchodě, ve sprše, u mytí nádobí, na procházce – právě když jsi v klidu, z místa klidu).
Co vidím z pohledu Tří principů?
To se stalo ségře – neignorovala, co ji napadlo právě teď, a tak o tom hned napsala článek. A byl z toho tak trochu virál.
Proč? To nevíme, nemůžeme. A je to jedno – stejně to nejde zopakovat. Možná to bylo tím, že to bylo upřímné. Možná tím, že to bylo autentické. Nebo že to bylo právě teď prožité. Možná zahrála svou roli „náhoda“ – že jí příspěvek okomentoval fotograf s mnoha sledujícími. Všechno možná.
Můžeme si jen myslet a domnívat se, co je pravda, co za virál mohlo, ale to, co je skutečná pravda, není vidět – proto to nemáme možnost okem (myšleno „smyslem“) zachytit.
Princip myšlenky funguje dokonale – myšlenky, kterým věříme, jsou pro nás pravdou. Každá máme k AI svůj osobitý přístup (jako vlastně ke všemu). Něco si myslíme – o AI obecně, o práci s AI, o práci s AI v byznysu, na co by se měla používat, na co ne, na co musí, na co nesmí… Naše osobní mysl s něčím souhlasí a s něčím nesouhlasí. Ať už je to cokoliv, pořád to nic nemění na tom, že je to moje/tvoje/její myšlení. Moje/tvoje/její myšlenky okolo AI. Moje/tvoje/její vlastní prožitky okolo AI. Moje/tvoje/její názory na AI atd. Nám se to jeví jako realita a pravda – a občas nám vůbec nedochází, že má naše mysl limity, které nás ve výsledku brzdí. Pravda je vždy v principu – trochu výš – ta obecná, která se nedá vyvrátit – platí vždy, všude a pro každého.
Co tam vidím dál?
Prímovní náhody: Okomentoval to člověk, který má hodně sledujících – rozjela se zajímavá diskuze. Nabídly se další fotografky. Ženy se zajímají jako modelky na focení.
A co říci na závěr?
Nedávno nás Markét s druhou ségrou pozvala na módní přehlídku své kolegyně ze světa módy – Wenity la Mode (to je kreativní móda pro ženy v byznysu, vytvořená módní návrhářkou a podnikatelkou Weru Čerňanskou). Byla to moje první módní přehlídka. Markét měla na sobě právě to hedvábné tílko, kterého se celý příspěvek týkal. Co mému sluchu nemohlo uniknout? Několik žen za ní postupně přišlo, nezávisle na sobě – a řeklo podobnými slovy: „Já tě znám – to je to tílko z LinkedInu.“
Co z toho plyne? Nepodceňuj sílu neviditelné složky byznysu v tom svém. 🙂
Míša